Domein meten en meetkunde |
|
|
|
|
Notatie |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
Uitspraak en notatie van
(euro)bedragen
tijd (analoog en digitaal)
kalender, datum (23-11-2007)
lengte- oppervlakte - en inhoudsmaten
gewicht
temperatuur |
Meetinstrumenten aflezen en uitkomst noteren; liniaal, maatbeker, weegschaal, thermometer etc. |
Eigen referentiematen ontwikkelen, (‘in 1 kg appels zitten ongeveer 5 appels’) |
omtrek, oppervlakte en inhoud |
Verschillende tijdseenheden (uur, minuut, seconde; eeuw, jaar, maand) |
Een vierkante meter hoeft geen vierkant te zijn |
Namen van enkele vlakke en ruimtelijke figuren, zoals rechthoek, vierkant, cirkel, kubus, bol |
Aantal standaard referentiematen gebruiken (‘een grote stap is ongeveer een meter’, in een standaard melkpak zit 1 liter)
|
Betekenis van voorvoegsels zoals ‘kubieke’ |
Veelgebruikte meetkundige begrippen zoals (rond, recht, vierkant, midden, horizontaal etc.) |
Eenvoudige routebeschrijving (linksaf, rechtsaf) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Notatie |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
are, hectare |
Gegevens van meetinstrumenten interpreteren; 23,5 op een kilometerteller betekent.....
|
Oppervlakte- en inhoudsmaten relateren aan bijbehorende lengtematen |
ton |
Aanduidingen op windroos (N, NO, O, ZO, Z, ZW, W, NW) |
Redeneren welke maat in welke context past |
betekenis van voorvoegsels zoals milli-, centi-, kilo- |
Alledaagse taal herkennen een kuub zand |
Spiegelen in 2D en 3D |
(standaard) oppervlaktematen km2, m2, dm2, cm2 |
Een hectare is ongeveer 2 voetbalvelden |
Redeneren over symmetrische figuren |
(standaard) inhoudsmaten m3, dm3, cm3 |
|
Meetkundige patronen voortzetten (hoe weet je wat het volgende figuur uit de rij moet zijn) |
|
Met elkaar in verband brengen |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
1 dm3 = 1 liter = 1000 ml |
In betekenisvolle situaties samenhang tussen enkele (standaard)maten
- km → m
- m → dm, cm, mm
- l → dl, cl, ml
- kg → g → mg |
(Lengte)maten en geld in verband brengen met decimale getallen:
- 1,65 m is 1 meter en
65 centimeter
- € 1,65 is 1 euro en
65 eurocent |
Een 2D representatie van een 3D object zoals foto, plattegrond, landkaart (incl. legenda), patroontekening |
Tijd (maanden, weken, dagen in een jaar, uren, minuten, seconden) |
|
|
Afmetingen bepalen met behulp van afpassen, schaal, rekenen |
|
|
Maten vergelijken en ordenen
|
|
|
|
|
|
Met elkaar in verband brengen |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
1 m3 = 1000 liter |
Samenhang tussen (standaard)maten ook door terugrekenen, in complexere situaties en ook met decimale getallen
‘Is 1750 g meer of minder dan 1,7kg?’ |
Decimale structuur van het metriek stelsel |
1 km2 = 1000.000 m2 = 100 ha |
Samengestelde grootheden gebruiken en interpreteren, zoals km/u |
Structuur en samenhang metrieke stelsel |
|
Kiezen van de juiste maateenheid bij een situatie of berekening |
Relatie tussen 3D ruimtelijke figuren en bijbehorende bouwplaten |
|
|
|
|
Gebruiken |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
Schattingen maken over afmetingen en hoeveelheden
|
Veel voorkomende maateenheden omrekenen |
|
Oppervlakte benaderen via rooster |
Liniaal en andere veel voorkomen meetinstrumenten gebruiken
|
|
Omtrek en oppervlakte berekenen van rechthoekige figuren |
|
|
Routes beschrijven en lezen op een kaart met behulp van een rooster
|
|
|
|
|
|
|
Gebruiken |
|
Paraat hebben |
Functioneel gebruik |
Weten waarom |
|
|
|
Omtrek en oppervlakte bepalen/berekenen van figuren (ook niet rechthoekige) via (globaal) rekenen
|
Formules gebruiken bij berekenen van oppervlakte en inhoud van eenvoudige figuren |
Formules voor het berekenen van oppervlakte en inhoud verklaren |
|
|
Beredeneren welke vergrotingsfactor nodig is om de ene (eenvoudige) figuur uit de andere te vormen |
|
|
Verschillende omtrek mogelijk bij gelijkblijvende oppervlakte |
|
|
|